KropkiNaMapie.pl


Darek Zalewski 26 sierpnia 2013 Porady

Takie masz prawa przy odwołanych i opóźnionych lotach [INFORMATOR]

Mam nadzieje, że nie mieliście żadnych nieprzyjemnych przygód z liniami lotniczymi w czasie wakacji, ale na wszelki wypadek przygotowujemy dla Was poradnik na blogu podróżniczym ?kropkinamapie.pl ?. Co robi kiedy linie lotnicze odwołają lot, albo samolot się opóźnia? Jakie masz prawa jako pasażer?

Przy opóźnieniu lotu macie prawo do posiłku, dostępu do telefonu, miejsca odpoczynku, a nawet noclegu i transportu do miejsca zakwaterowania. Zawsze za opiekę nad pasażerem odpowiedzialne są linie lotnicze.
W przypadku odwołania lotu, przysługuje Wam zwrot należności za bilet, możliwość zmiany lotu na podobnych warunkach i wszelkie zabezpieczenia jak w przypadku opóźnienia. Pamiętajcie jednak o tym, że tych samych praw oczekuje jeszcze kilkudziesięciu, o ile nie kilkuset innych pasażerów, którzy także utknęli na lotnisku.
Element graficzny ulotki informacyjnej Komisji Europejskiej dotyczącej praw pasażerów linii lotniczych. ? Unia Europejska

Element graficzny ulotki informacyjnej Komisji Europejskiej dotyczącej praw pasażerów linii lotniczych. ? Unia Europejska

Jeśli opóźnienie jest większe niż pięć godzin, a nie zdecydujecie się na kontynuowanie podróży – macie takie same prawa jak w przypadku odwołanego rejsu. Generalnie, za odwołany lot można domagać się odszkodowania. O ile linia lotnicza nie udowodni, że do opóźnienia doszło z powodu wyjątkowych okoliczności. Wszystko to szczegółowo regulują przepisy unijne.

Opóźnienie lotu

Jako pasażerowie macie prawo do uzyskania opieki od linii lotniczej (dostęp do telefonu, miejsce odpoczynku, wyżywienie, zakwaterowanie, transport do miejsca zakwaterowania), jeśli opóźnienie wynosi:

  • dwie godziny lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 km
  • trzy godziny lub więcej w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km
  • cztery godziny lub więcej w przypadku lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3500 km. Jeśli opóźnienie jest większe niż pięć godzin, a nie zdecydujecie się na kontynuowanie podróży, macie również prawo do zwrotu należności za bilet oraz do powrotnego przelotu do miejsca rozpoczęcia podróży. Jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej trzy godziny, macie prawo do takiego samego odszkodowania, jakie przysługuje w przypadku odwołanego lotu, o ile linia lotnicza nie udowodni, że do opóźnienia doszło z powodu wyjątkowych okoliczności. Dodatkowo linie lotnicze mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku opóźnień.

Odwołanie lotu

W tym przypadku możecie domagać się rekompensaty (nawet 250 euro), chyba że zostaliście poinformowani o odwołaniu lotu co najmniej 14 dni przed odlotem lub termin lotu zmieniono na bliski pierwotnego, lub jeśli linia lotnicza może udowodnić, że odwołanie lotu zostało spowodowane zaistnieniem wyjątkowych okoliczności. Ponadto linia lotnicza musi przedstawić ofertę umożliwiającą zwrot należności za bilet w ciągu 7 dni, zmianę lotu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach. Jeśli linia zostawi was na lodzie, albo z wielkim oporem reaguje na roszczenia pasażerów, możecie poskarżyć się najpierw reklamacją do samej linii, a dopiero później do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Przy składaniu takiej skargi trzeba powołać się na postanowienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i i Rady nr 261/2004/WE – to ważne w całej procedurze.

Złożenie skargi

Skargę na naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE można wnieść dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej w liniach lotniczych i tylko w sytuacji: odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera, odwołania lotu, dużego opóźnienia lotu. Do skargi załączcie: kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację, kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot. Komisja Ochrony Praw Pasażerów (e-mail: kopp@ulc.gov.pl, tel.: 22 520 74 84).

[ Będziemy jeszcze dla Was uzupełniać i aktualizować informacje w tym wpisie. Kropki jeszcze nie stawiamy ;-) ]

Komentarze:

komentarzy