KropkiNaMapie.pl


Darek Zalewski 28 grudnia 2013 Aktualności Porady

Od PKP lepszy český vlak czyli jak dojechać do Krakowa i Warszawy

Po co korzystać z usług PKP jak ma się pod nosem České dráhy (Koleje Czeskie). Jest taniej, przyjemniej, a w czeskim "Warsie" dają lepsze jedzenie i wyśmienite piwo. I można tak dojechać z południa Polski do największych polskich miast.

bohumin3

To jest propozycja dla tych, którzy między Warszawą czy Krakowem poruszają się z południa Polski, np. ze Śląska. Akurat te trasy udało nam się przetestować. Ale wystarczy trochę poszperać w rozkładzie jazdy by znaleźć dogodne  dla siebie połączenia. Podzielcie się nimi na naszym profilu społecznościowym na Facebook lub Google+, albo dajcie znać na Twitterze. Sami wszystkiego nie wygrzebiemy :) .

Ale do rzeczy. Dla przykładu opisuję jedną z tras. Sprawdzoną osobiście.

Do Warszawy czy Krakowa dojeżdżają pociągi z tras międzynarodowych: Wiednia, Budapesztu czy Bratysławy. Przy czym nie wszystkie wymienione miasta połączone są w jedną sieć. Każdy z tych pociągów zatrzymuje się w przygranicznych miejscowościach po polskiej i czeskiej stronie. Niektóre z tych składów kolejowych są podstawiana przez PKP, ale inne przez koleje czeskie. Rozkłady jazdy dostępne są na stronach internetowych České dráhy albo Polskich Kolei Państwowych. Można też wyszukać odpowiednie pociągi przez darmową aplikację Bilkom w telefonach komórkowych. Dostępną zarówno na telefony z systemem mobilnym Windows jak i Androidem czy iPhony i iPady. Korzystałem przy szukaniu tych połączeń z ostatniej opcji.

bohumin

Pociągi do Warszawy np. z Ostrawy czy czeskiego Bohumina odjeżdżają pięć razy dziennie. To samo w drugą stronę. Do Krakowa tylko raz dziennie i to w nocy, ale za to można być wcześnie rano pod Wawelem. W drugą stronę podobnie. Bilet w 2 klasie kosztuje w przeliczeniu około 43 euro w jedną stronę. Jeśli jednak kupujecie bilet od razu tam i z powrotem zapłacicie niewiele więcej, bo 50 euro. Taki bilet trzeba wykorzystać w ciągu miesiąca.  Za pierwszą klasę w dwie strony trzeba zapłacić około 80 euro. Mowa o bilecie kupionym już na czeskim dworcu, w tamtejszej kasie. Można płacić kartą. Nie trzeba wymieniać waluty. Przejazd trwa 4 h, a pociąg zatrzymuje się za granicą po Polskiej stronie i w Katowicach. Bilet można także kupić u polskiego konduktora, już po przekroczeniu granicy. Płacimy wtedy nieco więcej i w złotówkach.

Po co tyle fatygi? Mam słabość do Czech. To po pierwsze. Ale także dlatego, że bilet z Czech do Warszawy jest tańszy niż ten, kupiony w Katowicach. Łatwiej i taniej dojechać z wielu miejsc po polskiej stronie do czeskich dworców kolejowych niż np. do Katowic. Dodając do tego wiele zlikwidowanych połączeń kolei regionalnych, z których można by skorzystać w Polsce, rachunek jest prosty. Stawiam na czeski vlak czyli pociąg.

bohumin1

Powyższe ceny są aktualne i dotyczą pociągów typu Eurocity czy Intercity. Ale od naszych czytelników wiemy, że można tę trasę przejechać także TLK. Wtedy cena jest jeszcze atrakcyjniejsza.

A czeskie pociągi… lepsze od naszych. W przedziałach, nawet drugiej klasy gniazdka elektryczne do podpięcia komórek czy laptopów. Wszystko w przedziale działa: ogrzewanie, chłodzenie, światło. WC w podobnym standardzie co polskie :)   Zaskakuje za to wagon restauracyjny. Naprawdę dobre czeskie jedzenie i wyśmienite tamtejsze piwo. A to wszystko pod warunkiem, że traficie właśnie na czeski skład, a nie polski, który obsługuje tę trasę.

Warto zapamiętać kombinację „ostrawskowarszawską” jeszcze z kilku innych powodów. Po pierwsze Ostrawa to ciekawe miasto, warte zobaczenia. Z ładną starówką i sławną ulicą Stodolni w specyficznym imprezowym klimacie. Można tam się wybrać na weekend. A jeszcze lepiej na festiwal Colours of Ostrava, który przynajmniej do mojego kalendarza wpisał się na stałe (w połowie lipca). Na ulicę Stodolni i festiwal Colours of Ostrava jeszcze na pewno wrócimy na blogu podróżniczym kropkinamapie.pl .

Ostrawa ma też swoje lotnisko. Mniejsze niż w Katowicach, ale dla wielu miast w Polsce bliżej zlokalizowane. Niestety nie ma tam wielu stałych połączeń, za to na ilość czarterów w wakacje nie można narzekać.

Komentarze:

komentarzy